Programma 2016/2017

Vanaf het najaar 2016 gaan we beginnen!

Als Zwolsche vliegvisclub en de Hengelsport Zwolle gaan we samen verder en gaan we onze leuke hobby uitdragen. Zwolle en omgeving is al sinds jaar en dag een geweldige omgeving om te vliegvissen. Of het nou om mooie voorns gaat, prachtige windes op de IJssel of snoek of snoekbaars in de weteringen of op het grote water, alles is er. En al die vissoorten kun je heel goed vangen met de vliegvishengel! Als de Zwolsche vliegvissers hebben we al jaren plezier aan onze hobby en alles wat erbij komt kijken. Lekker actief rondzwerven langs de oevers van het viswater, ervaringen delen en uitwisselen, maar zeker ook je eigen vliegen binden.

Hiervoor gaan de deuren open bij de Hengelsport en nodigen wij onze leden en geïnteresseerden uit. We nodigen je van harte uit om mee te gaan doen, mee op pad te gaan en gezelligheid te vinden met gelijkgestemden. Niet moeilijk! Vaak wordt er gedacht dat vliegvissen heel lastig is te leren. Niets is minder waar! Iedereen kan het leren. En sneller dan je denkt. Als club en individueel hebben we mensen van jong tot oud leren werpen met zo’n vliegenlijn om lekker te kunnen vliegvissen. Allereerst natuurlijk hoe je de vlieg daarmee kunt presenteren aan de wachtende vis. Maar ook, net zo belangrijk, welke vlieg je wáárvoor nodig hebt. Maar ook wanneer je meer en meer ervaren raakt, is het altijd leuk te blijven leren van elkaar en informatie op te doen of te delen met een ander.

Programma voor vragen, zelf leren werpen & binden van je vliegen maar bovenal een leuke avond! Zoals al gezegd: het begint met het leren werpen. Hiervoor hebben wij complete sets staan van vliegvishengel, vliegvisreel, vliegenlijnen. Kortom alles wat je nodig hebt. Schroom niet om daarvoor langs te komen. Er is altijd wel iemand die je de eerste beginselen van het werpen kan bijbrengen of anders kun je iets afspreken voor een volgende keer. Het hebben van eigen materiaal is niet meteen nodig! Kom gewoon proberen, dat hebben wij allemaal gedaan. En het is zo leuk dat werpen met een vliegvishengel... Eén van de leuke bijkomstigheden van het vliegvissen is dat je eigenlijk twee hobby’s in één hebt: het vissen én het binden van je vliegen! Kun je even niet vissen omdat de winter heeft toegeslagen, het weer vroeg donker is, kun je toch met je hobby bezig zijn. En niets is leuker dan aan je eigen creatie – zelf bedacht & gemaakt – vis te vangen! Overigens zijn sommigen het binden zo leuk gaan vinden, dat ze daar helemaal in opgaan. Zelfs meer binden dan ze vissen! Ontdek het zelf!

Vanaf 20 september, gaat de deur aan het Zerboltpad elke drie weken open. Op telkens een dinsdagavond kun je hier vanaf acht uur terecht voor raad en daad en vooral een hoop gezelligheid. Probeer het vooral ook zelf. Wij hebben kant en klaar bindsetjes staan. Dus ook al heb je nog niets zelf, geen enkel probleem! Wanneer je wel al bindspullen hebt, neem ze mee en bind mee. Jong, oud, ervaren of beginner: je bent welkom! Hier hebben we de datums voor je op een rij gezet:

2016                        2017
20 september        10 januari
11 oktober              31 januari
1 november           21 februari
22 november         14 maart
13 december           4 april
                                 25 april
                                 16 mei

We hebben voorbeelden - bindpatronen - liggen om zelf na te binden, boeken om te lezen, van alles! Kom langs, het kost je niets en geeft alleen maar plezier. Daar doen wij het voor. Op deze avonden wordt er uiteraard veel over het vissen zelf gepraat. Dit nodigt uit om lekker te gaan vissen met je nieuw gebonden vliegen. Hier kun je met vragen altijd terecht, worden tips uitgewisseld of kun je zelf een keer wat delen. Een leuk verhaal horen we graag! Informatie over het vliegvissen. Naast boeken, over het vissen hebben wij van allerlei voorbeelden liggen van materialen die van belang zijn voor het vliegvissen. Hengels, allerlei soorten vliegvislijnen, maar ook vliegvisreels (om de lijn op te spoelen), een belly boat en leadermateriaal. Vooral over de hengels, de vliegvislijnen en leaders is het goed wat kennis op te doen voordat je zelf spullen aanschaft. Hengels zijn er namelijk van diverse zwaartes en acties. Dit wordt onder andere aangeduid met ‘Aftma’ en een nummer. Hierbij geldt, hoe hoger het nummer, hoe zwaarder de hengel. Of anders gezegd: hoe hoger het nummer, hoe groter de vlieg die kan worden geworpen en vaak voor de grotere soorten vis. Dit zijn zaken die van grote invloed zijn op jouw wensen om te gaan vissen op bijvoorbeeld voorn of baars of snoek. De verschillen zijn hier groot. Hierbij komt uiteindelijk iedereen er ook achter wat zijn of haar persoonlijke voorkeuren zijn. Vliegvislijnen zijn bijzonder want in tegenstelling tot bij een ‘normale‘ werphengel, is je vliegenlijn je werpgewicht, daarom zijn vliegenlijnen ook zo dik. Net als vliegvishengels komen ook vliegenlijnen in alle kleuren en maten zodat er altijd een passende lijn bij elke vliegenhengel te vinden is. Zo zijn er drijvende en diverse zinkende lijnen. Allemaal met hun eigen doel, voor voornvissen met drijvende vliegen of nimfen worden drijvende lijnen gebruikt terwijl voor het vissen op snoek in wat dieper water met streamers (visimitatie) ook wel zinkende lijnen worden gebruikt.

Tot slot kunnen we je laten zien hoe je je leader kiest of zelf maakt. Een leader is het laatste stuk van je lijn voor aan de vliegvislijn van nylon om de vlieg aan te knopen. De opbouw (van dik naar dun) maakt dat de vlieg goed terecht komt. Deze leaders kun je kopen of maken we zelf. Ook hier kun je voor aanlopen. We kunnen je de nylonsoorten laten zien, maar ook de knopen die je daarvoor nodig hebt! Al die materialen lijkt allemaal wat veel en onwennig, maar het is heel eenvoudig. Een hengel, 1 lijn en een paar vliegen, en je kunt vissen. We nodigen je vooral uit om het te komen bekijken en vooral zelf doen. Wij maken je graag wegwijs in het vliegvissen om je zo het plezier in deze fantastische manier van vissen te laten ontdekken!

Graag tot gauw bij de Hengelsport!