Begrip, respect..............en sancties

Maandag, 1 augustus 2016

Beste hengelsport liefhebbers,

Waarom heeft onze hengelsportvereniging gecertificeerde controleurs in dienst ? Niet om vervelend te zijn, niet om u te pesten en niet om een heksenjacht te houden op de vissers. Verenigingscontroleurs zijn noodzakelijk om er op toe te zien dat (jeugd) vissers de juiste visdocumenten in bezit hebben en zich houden aan de landelijke en plaatselijke reglementen. Hiervoor vragen wij uw begrip.

Door de inzet (op vrijwillige basis) van onze controleurs houden wij onze wateren bevisbaar voor onze leden door stropers en niet-leden te weren, toe te zien op het naleven van regels en zo vis en natuur te beschermen.

Gelukkig begrijpen de meeste leden wel waarom controle noodzakelijk is en gaan visser en controleur goed met elkaar om. Er zijn dan ook steeds meer vissers die overtredingen van de visserijwet melden aan de controleurs om zo misstanden samen tegen te gaan, dat is natuurlijk top. Dit heet respect voor elkaar hebben.

Echter maken wij het helaas ook anders mee en zijn er vissers die regels en controles bewust aan hun laars lappen, doen waar ze zelf zin in hebben, onze controleurs voor rotte vis uit maken e/o hen zelfs ernstig bedreigen. Voor ons absoluut ontoelaatbaar.

Om onze controleurs te beschermen en het begrip en respect voor elkaar te bewaken zien wij ons dan ook genoodzaakt om de volgende sancties te hanteren;

1. Van vissers die zich, na al gewaarschuwd te zijn, opnieuw niet aan de regels willen houden worden de vispassen ingenomen en
     volgt er een gesprek in het clubgebouw.
2. Van vissers die onze controleurs voor rotte vis uit maken e/o bedreigen worden de vispassen ingenomen/ongeldig gemaakt, vindt
     er een royement plaats en wordt er aangifte gedaan bij de politie. Van dit alles wordt melding gemaakt bij Sportvisserij Nederland.

Het bestuur