Overvloedig plantengroei Ruimzicht

Dinsdag, 17 juli 2018

Het bestuur van Hsv de Hengelsport Zwolle is al enige tijd bezig om een goede oplossing te vinden voor de overvloedig aanwezige waterplanten (wier) op Ruimzicht. Enerzijds om als visser niet telkens een hele bos wier aan je lijnen te hebben maar nog belangrijker, voor de visveiligheid (lijnbreuk).
Wij hebben als bestuur de keuze uit de volgende 2 opties:

1.Zoals het nu gebeurt door 1x per jaar, medio november, te maaien in de wetenschap dat de plantengroei in het voorjaar weer explosief toeneemt. Zeker met warme zomers zoals als nu. Hierbij wel toestaan dat gedurende het jaar de vis gehaald mag worden en stekken gezocht mogen worden met behulp van een rubberboot. Echter alleen rubberboten en zonder buitenboordmotor e/o fluistermotor.

2.Inschakelen van een professioneel bedrijf met een maai/harkboot, medio november, welke niet alleen maait maar ook gaat harken waarbij de wortels van de planten grotendeels worden verwijderd. Het water blijft dan voor lange tijd redelijk vrij van plantengroei (wier) maar 100% gaat nooit lukken. Bij deze optie moet er goed op worden toegezien dat er geen zuurstofgebrek ontstaat omdat de bodem van Ruimzicht een dikke laag blubber (slib) bevat. Onze voorkeur gaat er naar uit om dit proces in 3 x te laten uitvoeren met een tussentijdse rustpauze. Dus telkens een gedeelte van het water maaien/harken. Daarnaast zijn de uitvoerende mensen professionals die met hun ervaring alles goed bewaken.

Het bestuur kiest er voor om de maai/harkboot (optie 2 ) in te zetten en wel eind 2018. Nu inzetten zou zelfmoord zijn voor de vissen gezien de zeer warme zomer die we hebben.
E.a. betekend dat het voor 2018 is toegestaan om een rubberboot te gebruiken voor het halen van de vis en het zoeken van schone stekken tussen het wier. Echter alleen rubberboten en zonder gebruik van een buitenboordmotor of fluistermotor. Roeien dus.

Wij houden jullie op de hoogte van de verder ontwikkelingen.

Het bestuur.