Update Wavinvijver !!!!!

Donderdag, 18 maart 2021

Onder u zijn er veel leden benieuwd naar de stand van zaken t.a.v. visuitzetting in de Wavinvijver, dit n.a.v. de vissterfte die er is geweest. Hierbij moeten we bedenken dat regelgeving (akkoord Waterschap en gemeente), corona (regelgeving t.a.v. transport enz)) en jaargetijde van invloed zijn geweest en nog steeds zijn m.b.t. de uitvoering.

Wat gaat er gebeuren:

* Er is nu een akkoord met alle partijen, gemeente en waterschap.

* We gaan de visuitzetting realiseren in 2 delen. Enerzijds uitzet van witvis, deze zal worden verkregen uit afvissen van een gelijksoortig
   water elders wanneer het zich voordoet.
* Anderzijds uitzet van karper welke we aankopen via de KSN regio Zwolle. Dat betreft dan Schub en spiegelkarper.

Waar staan we nu:

* We hadden karper willen uitzetten in de huidige periode maar de corona maatregelen (samenkomst van meerdere personen en
  vervoer van Duitsland naar Nederland) maken dat niet mogelijk. Daarnaast nemen wij het advies van de KSN over om vanaf maart
  geen vis meer uit te zetten. Dit omdat uitzetten bij hogere temperaturen extra stress zou kunnen opleveren voor de vis wat weer extra
  sterfte kan betekenen. Daarnaast hebben de vissen inmiddels ingeteerd op hun vet, ze zijn dan minder fit en vatbaarder voor ziektes.

* Karper uitzet zal dus plaats gaan vinden in het najaar van 2021.

* Uitzet van witvis zal plaatsvinden zodra de mogelijkheid (afvissen) zich voordoet en het conform de corona maatregelen mag.

Het bestuur