UBO geregistreerd

Dinsdag, 25 januari 2022

Sinds 27 september 2020 is iedere vereniging met volledige rechtsbevoegdheid verplicht om de personen die zeggenschap hebben over de vereniging in te schrijven in het zogenoemde UBO-register. Hieronder vallen ook alle bij de Kamer van Koophandel ingeschreven hengelsportverenigingen.

Wat is een UBO?

UBO staat voor ‘ultimate beneficial owner’ (de ‘uiteindelijke belanghebbende’). Dit is de persoon of zijn de personen die de uiteindelijke eigenaar is of zijn of de uiteindelijke zeggenschap heeft/hebben over de vereniging. Het doel van de inschrijving is het tegengaan van financieel-economische criminaliteit.

Bij een hengelsportvereniging zal geen individu als UBO worden aangewezen, maar wordt het gehele statutaire bestuur als UBO aangemerkt. In de praktijk worden dit ook wel “pseudo-UBO’s” genoemd.