Reddingactie Agnietenplas

Maandag, 13 juni 2016

Sportvissers zagen zaterdagmiddag plotseling enkele tientallen dode vissen drijven in de Agnietenplas bij park Molencate in Zwolle, foute boel besefte men.

Daadkrachtig optreden van leden van onze hengelsportvereniging, Sportvisserij Oost Nederland, waterschap  en enkele tientallen vrijwilligers welke via een facebook actie waren opgeroepen, hebben er toe geleid dat er de gehele zaterdag en zondagmorgen enkele duizenden vissen zijn gered en met bakken en netten zijn overgezet naar de Vecht.

Voor een honderdtal, vooral kleinere vissen, kwam de reddingsactie te laat maar vele karpers, snoeken, brasems en overige soorten hebben het overleefd. Oorzaak is waarschijnlijk plotseling zuurstofgebrek maar dat wordt momenteel nog door het waterschap onderzocht. Voor de komende tijd monitoren wij dagelijks de stand van zaken op de Agnietenplas en grijpen weer in als dat noodzakelijk is.

Onze grote dank gaat uit naar alle vrijwilligers, Sportvisserij Oost Nederland, het waterschap en zeker ook naar Grada van park Molencate en collegae Visvereniging Visie Visie in Hattem, zij werden in 1e instantie door Grada ingelicht, en hebben op hun beurt direct ons bestuur ingelicht. Een uitstekend voorbeeld van goede samenwerking en verantwoordelijkheid.

het bestuur