Karperluis Wavinvijver

Maandag, 11 april 2022

Beste leden,

Helaas hebben wij, na onderzoek door Carpcare van dode karper, het bericht ontvangen dat in de Wavinvijver karperluis heerst. Dat verklaart waarom de laatste weken meerdere dode karpers zijn gevonden. De waterwaarden zijn verder prima.

Karperluis is een klein kreeftachtig diertje dat zich nestelt op de huid van karperachtige zoetwatervissen en in het water wordt gebracht door watervogels. Het diertje is met het blote oog waarneembaar. Karperluis wordt ook wel visluis of Argulus genoemd.

Wij gaan de karperluis bestrijden en de vissen voeren met een weerstand verhogende pellet. Deze pellet is speciaal ontwikkeld om het immuun systeem van de karper te verhogen. o.a. om snel een nieuwe dikkere slijmlaag op te bouwen zodat ze een beter pantser hebben tegen parasieten. De levertijd is echter wel 3 weken.

Intussen vragen wij iedereen om goed zijn spullen te drogen voordat deze gebruikt worden of elders worden gebruikt om het risico preventief op eventuele kruisbesmetting te voorkomen.